موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

وزیر بازرگانی پاکستان گفت که اجلاس وزیران تجارت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای هفته آینده در اسلام‌آباد برگزار می‌شود و وی از همتایان خود از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در این رویداد دعوت کرده است

وزیر بازرگانی پاکستان: اجلاس وزیران تجارت سازمان شانگهای به میزبانی اسلام‌آباد برگزار می‌شود

جام کمال خان روز سه‌شنبه طی مصاحبه اختصاصی در اسلام‌آباد گفت: اجلاس ۲ روزه وزیران تجارت سازمان همکاری شانگهای روزهای پنجشنبه و جمعه هفته آینده (۲۲ و ۲۳ شهریور - ۱۲ و ۱۳ سپتامبر) به میزبانی دولت پاکستان در اسلام‌آباد برگزار می‌شود.

وی افزود: تمامی مقدمات برای میزبانی شایسته از هیات‌های تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای فراهم شده است و این تحول یک فرصت برای کمک به توسعه مراودات منطقه‌ای میان کشورهای عضو و تامین منافع مشترک ما خواهد بود.

وزیر بازرگانی پاکستان اعلام کرد که وی از وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای برای شرکت در اجلاس اسلام‌آباد دعوت کرده و دعوتنامه های مشابهی نیز برای دیگر وزرای کشورهای عضو ارسال شده است.

گفتنی است همزمان با نشست ۲ روزه وزیران تجارت سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد، قرار است گردهمایی مسئولان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو نیز به میزبانی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان در اسلام‌آباد برگزار شود.

سازمان همکاری شانگهای (Shanghai Cooperation Organization: SCO) در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به نام شانگهای ۵ پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. این سازمان در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی در دفتر مرکزی آن واقع در چین تاسیس شد.

ایران، روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی سازمان شانگهای و بسیاری از کشورها از جمله افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و حتی قطر و عربستان عضو ناظر یا شریک گفت‌وگوی این سازمان هستند.

اجلاس آتی روسای دولت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیز قرار است به میزبانی دولت پاکستان اواسط ماه اکتبر (اواخر مهر) در اسلام‌آباد برگزار شود.‌

ممتاز زهرا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هفته گذشته در جریان نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که دعوت‌نامه‌های رسمی برای اعضای سازمان جهت شرکت در اجلاس اسلام‌آباد ارسال شده است و حتی برخی از این کشورها حضور در اجلاس سازمان شانگهای را نیز تایید کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.